Tři způsoby tvorby webu

Před stavbou vlastního webu je dobré vydat se na začátku správnou cestou. Nechat si web vytvořit od programátora nebo využít některého z redakčních systémů a pustit se do toho samostatně? Neexistuje generální pravda. Správná volba bude u každého jiná. S ohledem na charakter projektu, velikost webu, požadavky na rychlost změn a řadu dalších okolností bude správná odpověď u každého z nás jiná. V tomto článku se dozvíte, jak se správně rozhodnout a přidám k tomu ještě pár mých zkušeností, které mě naučily, že správná volba může ušetřit hodně peněz i času.

Jsou tři nejběžnější způsoby tvorby webu, ze kterých většina z nás vybírá:

1. Najmout si programátora nebo vývojářskou firmu a nechat si web postavit na zakázku

2. Využít některý z redakčních systémů

3. “Open source” řešení – nejčastěji používaným je WordPress

Na žádné z těchto tří řešení se nedá ukázat prstem a tvrdit, že je nejlepší. Na některá z nich je ale možná ukázat prstem říct si: “Pro mě a můj projekt je v mojí situaci nejvhodnější ten a ten způsob. Když jsem začal psát tyhle řádky, napadla mě paralela s dopravními prostředky. Cestovat můžeme autem, vlakem nebo taxíkem. Který z těch způsobů dopravy je nejlepší. Generální odpověď taky neexistuje. Každému bude vyhovovat v různých situacích něco jiného. Ale výsledek bude stejný. Dostaneme se z bodu “A” do bodu “B”.

Podle čeho si vybrat dopravní prostředek je pro každého z nás celkem jednoduché. Víme totiž, na základě čeho se rozhodovat a umíme si dobře představit, jak bude ta či ona doprava probíhat. Věřím, že po přečtení tohoto článku pro vás bude stejně jednoduché vybrat ten správný způsob pro tvorbu vašeho webu. Úplně jako první věc je důležité zmínit, že v naší zemi je vysoká koncentrace domácích kutilů. Je to dáno historicky a promítá se to i do oblasti tvorby webů. Jakmile se ve svém okolí zmíníte, že budete stavět web, najde se dost lidí, kteří vám začnou radit. To je v pořádku. Ale jenom do té doby, dokud na to ti lidé mají potřebné zkušenosti.

V zemi kutilů platilo, že kdo postavil vlastníma rukama dům, stal se odborníkem na stavbu domů pro své kamarády.

Doba vášnivého kutilství už je dávno pryč, ale něco po ní zůstalo snad ve všech oborech. I v oblasti tvorby webů. Je tedy víc než nerozumné sázet na to, že váš známý si napsal svůj web pro sebe a proto je dostatečně zdatný na to, aby udělal web i pro vás. Dříve než se pustíte do stavby webu, udělejte jednu důležitou věc. Udělejte tu samou věc, jakou byste udělali před stavbou domu. Určitě taky nepůjdete za zedníkem, aby vám postavil dům, ale zajdete napřed za architektem, aby vám namaloval plán stavby. V oboru stavby webů se architektům říká webdesignéři a zedníkům programátoři. Když půjdete rovnou za programátorem, postaví vám s největší pravděpodobností web, který bude vycházet z mixu vašich představ a jeho zkušeností z předchozích zakázek. A to nemusí být optimální volba.

Další z věcí, kterou je potřeba vzít v úvahu je to, k čemu bude ten náš nový dům sloužit. Bude se v něm bydlet? Bude s v něm prodávat? Nebo bude sloužit jako rekreační chata. Přeloženo do stavby webu: Jsou tři typy webů z pohledu jejich funkčností:

E-shop: Web na kterém se prodává

Webová prezentace: Web na kterém se přímo neprodává a slouží k prezentaci služby, firmy, provozovny nebo osoby

Webová aplikace: Web, který zpravidla bývá sám o sobě produktem nebo službou

Jakmile budete mít v těchto věcech jasno, pak má smysl rozhodnout se pro jeden ze způsobů tvorby webu.

První způsob: “Web na zakázku”

Toto řešení má svoje výhody. Nemusíte se o nic starat, vše udělá někdo jiný. Můžete si vymyslet téměř cokoliv a firma to zprogramuje. Pokud to vaše kapitálová vybavenost dovolí, můžete si zaplatit dodavatele, který vše odpracuje za vás. Samozřejmě toto řešení má i svoje nevýhody. Za každou další úpravu webu budete opakovaně platit. Určitě se vyplatí zamyslet se nad otázkou stability vašeho dodavatele a s tím související přenositelností webu k jinému správci. Dobré je také před zahájením spolupráce odpovědět si na důležité otázky: Jaké jsou reference na mého dodavatele? Bude vytvořený web v mém vlastnictví nebo budu jenom držitelem uživatelské licence k webu? Web na zakázku je vhodnou volbou pro toho, kdo má jasnou představu o tom, co má jeho web dělat a nechce se mu vůbec zabývat jeho samotnou tvorbou.

Druhý způsob: “Redakční systémy”

Je celá řada redakčních systémů, které jsou dostupné zdarma nebo za pravidelný poplatek. I toto řešení má své výhody a nevýhody. Jednu z výhod ocení především ti, kteří nemají úplnou představu o tom, jak by jejich web měl vypadat a chtějí se do obsahu webu pustit sami. Redakční systémy totiž už při jejich tvorbě prošly rukama grafiků, webdesignérů a marketingových specialistů. Při tvorbě webu máte většinou všechny důležité věci vytvořené a přednastavené tak, aby se výsledek vypadal dobře. Můžete u toho experimentovat a dělat časté změny bez toho, abyste museli platit za práci programátorů. Když po pár měsících zjistíte, že vám podnikání na internetu nevynáší a budete chtít skončit, nebudete mít vrásky na čele z toho, že jste zaplatili za vývoj webu desítky tisíc.

Nevýhody s sebou tento způsob tvorby webu nese taky. Jste svázáni “šablonovým” řešením, a to vám zužuje prostor pro kreativitu. Pokud se vám s webem začne dařit, je velmi pravděpodobné, že u tohoto řešení neskončíte natrvalo a pokročíte k jednomu z ostatních způsobů tvorby webu. To ale vůbec neznamená, že by to pro začátek bylo špatné řešení. Jestli začínáte a máte chuť tvořit, je to docela dobrý způsob, jak se do toho pustit. Jedním z takových nástrojů je Klikweb, který už v samotném názvu napovídá, že při jeho tvorbě si většinou vystačíte s klikáním myší.

Třetí způsob: “Open source” řešení

Asi nejrozšířenějším způsobem pro tvorbu webu tímto způsobem je WordPress. Otevřená platforma znamená, že stavíte na základech, které už jsou vytvořeny a k jejich vylepšování přispívají tisíce vývojářů po celém světě. Jaké jsou jeho výhody? Pokud se ve WordPressu nevyznáte, snadno najdete někoho, kdo s WordPressem umí a jestli se rozhodnete se to naučit, budete překvapeni tím, jak je to snadné. Existují tisícovky šablon, které pořídíte zdarma nebo za rozumný poplatek a vašemu webu vtisknete tvář, která stejně jako u předchozího řešení prošla přes profesionální grafiky a webdesignéry. Pokud budete chtít svůj web rozšířit o nějaké funkčnosti, pomohou vám s tím tisícovky dostupných pluginů (zásuvných modulů), díky kterým můžete do webu integrovat téměř cokoliv.

Nevýhody má toto řešení samozřejmě taky. Některé pluginy se spolu nekamarádí a může se vám stát, že s nasazením jedné funkčnosti vám přestane fungovat něco jiného. Na druhou stranu ale díky velkému uživatelů snadno vygooglíte rady na řešení většiny takových potíží. Díky tomu, že je hodně WordPress rozšířený, přitahuje k sobě taky velkou pozornost hackerů. Existují ale docela funkční způsoby, jak hackerským útokům odolávat. Pokud s WordPressem začínáte, určitě vám přijde vhod jedno z řešení, které jeho používání přibližují způsobu z předchozího odstavce. To řešení se jmenuje WordPressátor a pomůže vám hlavně zpočátku překlenout dobu, než se naučíte vše obsluhovat samostatně.

Ať už se do tvorby webu pustíte kterýmkoliv z těchto způsobů, přeji vám hodně úspěchů a radostí s podnikáním na internetu.