Obrázky na webu aneb jak se nedostat do potíží

Obrázky.. Takové ty obdélníkové útvary na webových stránkách, které většinou zaměstnají naši pozornost jako první. Bez nich už si webové stránky lze jen těžko představit. Takový obrázek toho totiž dokáže sdělit opravdu hodně. Dokonce může rozhodnout i o tom, jak úspěšné vaše příspěvky vůbec budou. Dá se říci, že na internetu obecně funguje jedno nepsané pravidlo – dobře vypadající obrázek bude ukrývat i dobrý obsah. Každá věc má ale i druhou stranu mince. Na svůj web totiž nemůžete použít jen tak ledajaký obrázek, pokud tedy nejste jeho autorem. A jak to tedy s obrázky vlastně je? Jaké můžete bezpečně použít a kterým byste se raději měli vyhnout?

Přes Google ani Seznam tentokrát cesta nevede

Google a Seznam jsou dobří parťáci, když potřebujeme něco rychle najít. Pokud ale sháníte obrázek pro svůj článek na web, tohle parťáctví by se vám ani přinejmenším nemuselo vyplatit. Pokud totiž cokoli uveřejníte na svých stránkách bez souhlasu autora, porušujete tím autorský zákon. To dá přeci rozum. A u obrázků je šance, že vám na to někdo přijde, ještě větší. Obrázky lze na první pohled totiž snadněji identifikovat, než nějaký „vypůjčený“ text. U vyhledávačů se tedy obrázky můžete akorát inspirovat, ale pro svůj web je raději vůbec nepoužívejte.

Kdo by kontroloval obrázky? Na to určitě nikdo nepřijde

Taky vám tohle někdy problesklo hlavou? Věřte tomu, že na to určitě někdo přijde. Žijeme v digitální době a tato doba s sebou nese i různé digitální pomocníky. Díky všelijakým chytrým programům se na internetu dá na základě určitých grafických prvků snadno dohledat jakýkoli obrázek. Těmto programům většinou v hledání nezabrání ani to, že je obrázek upravený k nepoznání. Dokonce ani uvedení zdroje pod obrázkem vás před postihem plně neochrání.

Najít autora obrázku? Mravenčí práce. Řešením jsou fotobanky

Pokud se vám některý obrázek, který vám vyhledávač na váš dotaz vrátil, líbí natolik, že byste ho za každou cenu chtěli mít u svého článku na webu, stačí najít jeho autora a požádat ho o souhlas s používáním obrázku. Jenže najít autora není vždy tak jednoduché. V mnoha případech může být obrázek už odněkud zkopírovaný. Jestli nejste skálopevně přesvědčeni, že je dotyčný člověk skutečně autorem obrázku, radši od něj rychle ruce pryč.

Řešením, jak si ušetřit starosti s hledáním autora, můžou být fotobanky. Ty vám v tomto případě poslouží určitě lépe než Google a Seznam. Na internetu jich je velké množství, a když se vám poštěstí, můžete sehnat i opravdu kvalitní obrázek a ještě k tomu zdarma.

Ne vždy ale narazíte na fotobanky s obrázky zdarma. Některé je nabízejí za malý poplatek. Ať už si ale vyberete jakoukoli fotobanku, vždy si pečlivě přečtěte podmínky, za jakých můžete obrázky s klidným svědomím použít. Některé licence totiž mohou obsahovat různá omezení (obrázky nelze použít pro komerční účely, atd.).

Na nejrůznějších free fotobankách se dají pořídit celkem kvalitní obrázky a zdarma. Občas ale musíte hledat o něco déle. Zároveň je potřeba počítat s tím, že stejně atraktivní obrázek může samozřejmě objevit i někdo jiný. Pokud tedy nechcete svůj obrázek potkávat na dalších webech, stojí za to si trošku připlatit a vybrat si obrázek na některé z placených fotobank.

Ve fotobankách je každý obrázek označený příslušnými klíčovými slovy, takže není problém najít přesně ten obrázek, jaký potřebujete.

Na fotobankách je skvělé to, že všechny obrázky jsou označené klíčovými slovy. Když do vyhledávače fotobanky následně zadáte klíčové slovo, zobrazí se Vám opravdu velké množství obrázků, které se vztahují k zadaným slovům. Pak už si stačí jen vybrat.

Není ale všechno zlato, co se třpytí. I některé free fotobanky mohou obsahovat fotografie, které byly zkopírovány už z jiného webu. Stahujte tedy data pouze z osvědčených zdrojů.

Odkud třeba můžete nejrůznější obrázky v klidu stahovat?

Pixabay – najdete tu několik statisíců obrázků, vektorů a ilustrací zdarma. Můžete se setkat stím, že vám tato fotobanka nabídne i placené obrázky zfotobanky Shuttershock. I fotobanky se musí něčím živit a právě reklama na placené obrázky je jejich zdrojem příjmu.

Freedigitalphotos – zdarma jsou pouze obrázky v nejnižší kvalitě, ale i ty stojí za to.

Pexels – další působivá free fotobanka, která je plná neotřelých fotografií z různých okruhů.

Picjumbo – fotobanka s free obrázky i s možností předplacení balíčku a čerpání dalších výhod.

Photodune – tady sice seženete obrázky pouze za peníze, ale za to opravdu originální.

To byl jen zlomek fotobank, na které můžete při tvorbě vašeho webu narazit. Ať už se ale rozhodnete jakkoli, nezapomeňte, že máte ještě jednu možnost, jak text na svém webu osvěžit. Tou možností je pořídit vlastní fotografii či obrázek. Pro mě má fotografie zvláštní kouzlo. Ostatně sám jsem se v této oblasti nějaký čas pohyboval a ještě dnes si rád prohlédnu kvalitní fotografie.

Když vytvoříte obrázek či pořídíte fotku, pokaždé do ní vložíte něco ze sebe. A to něco vašemu článku vždy přidá ještě něco navíc. Pokud si tedy ve fotobankách ani za mák nevyberete, nebojte se to vzít do vlastních rukou.

  • Jakub Zvelebil

    A co když si necháme od googlu vyfiltrovat obrázky podle licence a vybereme obrázky, které lze komerčně užívat, upravovat a sdílet? Viz obrázek v příloze 😉 To by mělo být potom v pořádku ne?

    Děkuji za odpověď
    Zvelebil Jakub

  • Jakub Zvelebil

    Příloha zde