Jak si postavit web na WordPressu

Návod-na-Wordpress

Jak si snadno postavit vlastní web pro podnikání? Jak si rychle vytvořit kvalitní a účinnou vstupní stránku (tzv. landing page)? Co si pro vstupní stránku připravit? Jaké jsou výhody platformy WordPress? Co umožňuje vše šablona Thrive? Co za stejnou cenu ještě přidává WordPressátor? Pojďme si na tyto otázky odpovědět, podrobně a srozumitelně.

Pro stavbu webu zvolte systém, který vám bude dlouhodobě sloužit a bude se vám v něm dobře pracovat. Nízká počáteční cena může být ošidná.

Kvalitní webová prezentace je základem úspěchu každé moderní firmy. Prověřené, důvěryhodné stránky dávají zákazníkovi určitý druh záruky, že firma jedná transparentně, přináší komfort pro výběr zboží online, vyvíjí své produkty, nabízí doplňkové služby a materiály, a především „nedělá mrtvého brouka“ – komunikuje se zákazníky a pečuje o ně. Web není jen vaší výkladní skříní. Je znakem serióznosti, vývěsním štítem, garancí dobrého jména šířeného spokojenými klienty. V době, kdy elektronický svět zrcadlí ten skutečný bývají webové stránky nezbytností i pro firmy, které jinak nemusí mít s internetem nic společného a za jiných okolností by se bez něj bez problémů obešly.

Při dobře postavených stránkách respektujících pravidla SEO vám web může dělat reklamu téměř zdarma. Navíc může posloužit jako platforma pro prezentaci vaší nabídky, zveřejňování novinek, centrální bod pro kontakt se zákazníkem i jako místo pro diskuze, řešení problémů, získání zpětné vazby a referencí. Tím vším budujete svou značku a posilujete důvěru mezi vámi a vašimi zákazníky.

Jakou cestu ale zvolit, když už jste se rozhodli webové stránky pořídit? Na rozcestníku najdete tři šipky, ukazující různými směry. Kudy se tedy vydat, poutníku?

Lákavé zkratky? Je to sice dál, zato horší cesta!

První směrovka míří na malinký domek se jménem agentury, která vám připraví cestu na míru. Hned pod cedulí visí nápis ZKRATKA. Je vám sice jasné, že to bude něco stát, ale zase víte, že dostanete přesně to, co sami chcete a ještě se o nic nebudete muset starat. Lákavé.

Z lavičky opodál na vás mává jakýsi unavený pocestný. Přisednete si a on se pustí do vyprávění. Zvolil právě tuto, na první pohled nenáročnou variantu. Najal si agenturu, která vše připravila dle jeho přání. Zaplatil vše najednou a mohl vyrazit. Na začátku dostal dokonce krosnu s vybavením. Tak šel. První dva dny utekly bez potíží. Třetí den mu došla voda a poblíž nebyl pramen. Agentura na zavolání dopravila na místo tekutiny a přidala mapku s vyznačenými prameny. Zadarmo to ale nebylo. V noci se kolem začal potulovat medvěd. Cítil potravu. I tento problém firma dočasně odstranila, ale nezapomněla se zmínit, že se může opakovat. V polovině trasy poutník zjistil, že by chtěl vidět ještě další dvě zajímavá místa, která zahlédl z jedné vyhlídky. Příplatek by byl ale příliš vysoký, proto se držel vyznačené trasy. Brzy mu došlo, že bude lepší vrátit se z výletu dříve a, bez nároku na vrácení peněz, zkusit jinou cestu.

A tak nějak je to s webem, který si necháte postavit na míru. Výhoda je, že vám ho postaví přesně podle vašich představ a na začátku zaplatíte jednorázově za celé zhotovení. Jakékoli budoucí změny jsou ale drahé, někdy dokonce nejsou technicky možné. Také se vážete na jinou firmu, jste na ní závislí. Změny můžete totiž často provádět jen přes ně či nějakým jiným komplikovaným způsobem.

Po poutníkově vyprávění už víte, že se vydáte jinudy. Přece jen máte před sebou dlouhé putování, ne žádný dvoudenní výlet. Druhá šipka ukazuje k domku, kde vám pronajmou pěšinu a přidají pár nástrojů pro její úpravu. Ve speciálním vozítku máte snad vše, co můžete na takové cestě potřebovat. Včetně speciální pistole s uspávací injekcí na medvědy – to je tedy věc! Firma navíc slibuje, že v případě vylepšení některého nástroje dostanete novou vychytávku zdarma.

Jak si tak prohlížíte vybavení, zaklepe vám na rameno větrem ošlehaná slečna. Na zkušenosti druhých dáte, a tak si i tentokrát necháte vyprávět její příběh. O tom, jak se jí pěkně cestovalo. Až do chvíle, než se střetla s medvědem. Na uspávací látku už si stačil vytvořit protilátky. I když se jí podařilo ukrýt se pod stromem, který skolila bouře, bezpečně už se cítit nemohla. Agentura řešila problémy postupně a nepříliš pružně.

Také webovou prezentaci si můžete vytvořit sami v profesionálním redakčním systému, který je pro ni připraven. Vše si uděláte podle sebe. Instalace je sice snadná, náklady nízké, ale spolehlivost řešení může být horší. Neustále jste závislí na firmě, která redakční systém vyvinula. Pokud nějakou funkci ještě nenabízí a vy ji potřebujete, nezbývá vám, než čekat, než ji firma naprogramuje. Trochu litujete, že jste nesáhli po jiném redakčním systému, který tuto funkci měl, ale zase mu chyběly jiné.

Je tu ještě poslední směrovka. Cestu stavěli nadšení budovatelé tras i turisté z celého světa. Odborníci. Nic za to ale nechtějí, což vzbuzuje podezření. Sklad je otevřený a před ním stojí vozík, do kterého si můžete naložit, co chcete. Vybavení je opatřeno důkladnými popisky a návody, ale není tu nikdo, kdo by vás provedl od začátku až do konce. Potkáváte však řadu dalších více či méně zkušených cestovatelů a sdílíte spolu své názory, zkušenosti, obavy, rady. Také se dozvíte, že značení cesty je prý dobré a výbavu bude prakticky kdykoli možné doplnit. Nakonec máte vozík plný věcí a blok s mapou, popsané poznámkami. U východu ze skladu si všimnete velmi zajímavé upoutávky – na tu se ale blíže podíváme později…

Ano, třetí ukazatel směřuje na cestu redakčního systému postaveného na otevřeném kódu. Takový systém můžete kdykoli vzít a bezplatně si jej upravit, aby odrážel vaše potřeby. Vývojáři po celém světě programují moduly, které dávají ostatním k dispozici. Na otevřených redakčních systémech dnes stojí vysoké procento webů po celém světě. Zaručují nezávislost i samostatnou správu, náklady jsou velice nízké, instalace jednoduchá, a navíc se systém neustále vyvíjí a zlepšuje. Vzhledem k obrovskému zájmu odborníků i uživatelů najdete v diskuzích také rozličné rady a tipy prakticky pro každou situaci.

Otevřených redakčních systémů je více. Velké míře popularity se těší WordPress, který pro jeho pružnost, přizpůsobitelnost, kvalitu i neustálé zlepšování jednoznačně doporučuji. Jeho představení jsme proto věnovali samostatný online workshop a vy si systém můžete pořídit v balíčku s dalšími užitečnými nástroji.

Prohlédněte si zdarma záznam on-line workshopu „Jak postavit web na WordPressu“ >>>

Online-workshop-wordpress

WordPress nabízí celou řadu grafických šablon zdarma. V podstatě však do vašich stránek nepřidávají žádnou další užitečnou funkcionalitu, jsou spíše šablonou pro rozmístění grafických a textových prvků.

Jinak je tomu u šablony Thrive. Ta sice není zdarma, ale v rámci WordPressátoru za ni již nic nedoplácíte. Na rozdíl od čistě grafických šablon nabízí navíc velmi bohatou funkcionalitu, neuvěřitelně snadno se s ní pracuje a jde o prověřený nástroj vhodný pro obchodní webové stránky.

Šablona Thrive pro WordPress je jako multifunkční švýcarský nůž

Dostává se nám do ruky švýcarský nůž pro webové stránky, šablona Thrive. Pootvíráme si všechny jeho nožíky, pilníky, párátka, vývrtky, pilky a pinzety a podíváme se na ně pěkně zblízka:

Drag & Drop aneb Snadné přetahování prvků do stránky. Není nic jednoduššího, než si pomocí myši seskládat web podle svých potřeb. Kurzorem si chytnete prvek, přetáhnete ho do stránky a puštěním tlačítka myši ho umístíte tam, kam chcete. Už nepotřebujete složitě vymýšlet a nastavovat pozice lišt, obrázků, textu, zápatí, tlačítek, upoutávek nebo reklam. Stránku si jednoduše poskládáte podle svého gusta.

Úpravy ve front-endu aneb Co vidíte při úpravách, to uvidí čtenář při zobrazení stránky. Web si editujete přímo, bez složitých úprav v hůře přehledném kódu. Zkrátka kliknete, kam potřebujete a píšete, mažete, přidáváte grafiku. Už by se vám tedy nemělo stát, že si postavíte web, který bude vypadat jinak, než chcete. Je to přehledné, jasné a rychlé.

Šablony pro landing page aneb Profesionály vytvořené šablony pro konkrétní účel stránky. Podle toho, jaký účel daná vstupní stránka má, si vyberete již velice dobře vyladěnou šablonu. Snadno si ji přetahováním prvků stránky můžete upravit a vylepšit. Vše je srozumitelné a jednoduché, určené k téměř instantnímu použití. Najdete zde například šablony pro vstupní stránky, kam posíláte zájemce, které jste zaujali svou reklamní kampaní. Vyberte si ideální šablonu podle toho, co chcete, aby návštěvníci na stránce udělali (konverze) – zadali e-mailovou adresu, koupili si produkt, vyplnili dotazník pro zpětnou vazbu a podobně.

Landing page (česky vstupní stránka, cílová stránka nebo také přistávací stránka) je stránka na vašem webu, kam návštěvníka přivede konkrétní marketingová kampaň. Je jednoduchá a postavená pro jeden účel (konverze). Tím může být například sbírání kontaktů výměnou za obsah zdarma (e-book atd.).

Vytvoření landing page ve WordPressu je díky šablonám svižné a jednoduché. Stačí mít připravený obsah: texty, obrázky, obsah zdarma, kladné autentické reference vašich zákazníků.

Šablony pro web aneb Připravené šablony pro různé typy stránek. WordPress nabízí přibližně 10 šablon pro různé účely stránky (např. stránka s poděkováním). Jsou vyvinuté zkušenými profesionály a staví na zkušenostech a měřeních. Po zapnutí volby Umožnit editaci těchto stránek pomocí Thrive Context Builderu můžete tyto stránky dále upravovat a lépe je přizpůsobovat svým potřebám. I velmi osobitě působící stránky tak budou těžit ze zkušenosti profíků a správně plnit svůj účel.

Automatická komprese obrázků aneb Už nemusíte sami hlídat a měnit datovou velikost obrázků. Šablona Thrive sama ohlídá, aby byly obrázky dobře čitelné a zároveň nekladly velké nároky na data. Příliš veliké obrázky mohou způsobit problémy se zobrazováním, například při pomalém připojení či na mobilních zařízeních s omezeným rozlišením obrazovky či dat pro stahování. WordPress umožňuje i bezztrátovou kompresi. Jednoduše řečeno – o velikosti obrázků se už nemusíte sami starat.

Integrované plug-iny aneb Vestavěné zásuvné moduly. WordPress nabízí širokou paletu nadstavbových funkcí, ale v portfoliu Thrive máte jistotu, že budou navzájem spolupracovat. Všechny nástroje budou fungovat v harmonii. Nebudou si překážet, ale budou se smysluplně doplňovat.

Barevné úpravy designu aneb Profesionální a pečlivě vyladěná grafika. Thrive nabízí barevná schémata připravená experty v oboru. Jsou vyvážená, funkční a atraktivní. Navíc si je znovu můžete upravovat podle svých představ. Nepotřebujete tedy žádnou grafickou průpravu a nemusíte se bát, že uděláte negativní dojem nebo že budou některé důležité texty nečitelné, případně že budou poutat málo či naopak příliš mnoho pozornosti.

Responzivní web aneb Stránky fungující na všech přístrojích. Aby návštěvníci neodcházeli frustrovaní z vašeho webu, na kterém jim něco důležitého nefunguje, je třeba zajistit správné zobrazování na všech typech přístrojů. Thrive kromě optimalizovaného zobrazení zajistí, že budou zejména nadstavbové funkce k dispozici jen na takových přístrojích, kde dávají smysl a dobře fungují. Neodradíte si tak například zákazníky, jimž by na mobilním telefonu vyskočil dotazník, který na displeji nejde vyplnit. Po zavření prohlížeče už by se k vám takový zájemce nemusel nikdy vrátit. To vám díky responzivitě nehrozí.

Thrive Leads aneb Směrování návštěvníků webu. Modul Thrive Leads vám pomůže ukázat čtenářům vašich stránek cestu tam, kam potřebujete. Pomáhá tedy k vyšší konverzi, a tím i účinnosti stránek. Dosáhne toho pomocí různých speciálních prvků, jako jsou lišty, vyskakovací okna nebo widgety. Ve správný moment tak například požádáte návštěvníka o kontakt, pozvete ho na svou přednášku, vyzvete ho k registraci nebo mu nabídnete zvýhodněnou cenu. Možnosti nastavení jsou velmi podrobné. Pro návštěvníky vašich stránek bude prohlížení pohodlné a vám zajistí, že stránka splní svůj účel.

Zacílené zobrazování widgetů aneb Každá stránka plní správně svůj účel. Widgety jsou velice užitečné prvky, ale na některé podstránky na webu se nemusí hodit. Thrive umožňuje jednoduché nastavení, kde se bude který widget zobrazovat. Nabízet například na stránce, kde děkujete za nákup stejné zboží, za něž zákazník právě zaplatil, bude působit otravně, hloupě, nemístně a neprofesionálně.

Kompatibilita s e-mailovými aplikacemi aneb Chytrá práce s databází kontaktů. Spolupráce se všemi zásadními nástroji pro e-mail marketing, včetně Mailátoru, zaručuje možnost přidávat například kontakty z formulářů na stránkách do vaší databáze kontaktů, jejich chytré označování i řazení do skupin. Zvýšíte tak propojení svých marketingových nástrojů a jejich celkovou efektivitu.

Stránky s vysokou konverzí aneb Návštěvníci stránky dělají to, kvůli čemu je na web vábíte. Thrive vytváří stránky přímo postavené pro co nejvyšší poměr návštěvníků, kteří provedou akci, kvůli níž je na stránku zvete (tzv. konverze). Vše je vyvinuté profesionály a postavené na zkušenostech a pečlivém testování. Co si přát více, než zákazníka, který na stránkách plní to, co jste si předsevzali?

A jsme zpátky u vývěsky, která nás zaujala u východu ze skladu. Máme zvolenou cestu, vozík plný vybavení a v kapse šikovný švýcarský nůž. Proč by nás tedy měla zajímat nějaká vývěska s další nabídkou? Co vlastně v té upoutávce stojí?

Za stejnou cenu jako Thrive dostanete celý balíček s doplňkovými službami a českou podporou

Jak jste zjistili, tipy a návody pro vaši cestu i pro multifunkční nůž jsou v cizím jazyce. Balíček WordPressátor naštěstí nabízí vlastní českou verzi. Systém na vás bude mluvit vaší řečí, takže při vytváření stránek nemusíte listovat ve slovníku nebo se obracet na zdatnější angličtináře.

Zatímco obyčejně si za parkování stránek vytvořených ve WordPressu platíte někde zvlášť, v balíčcích WordPressátoru už je hosting zahrnutý. Pro stránky můžete použít vlastní koupenou doménu. Samozřejmostí je pečlivé zálohování webu a další profesionální servis, který se s hostingem pojí.

Pokud se vám do technických problémů moc nechce, oceníte, že vám WordPress zadarmo nainstalujeme. Stačí se do něj přihlásit a začít ho používat. A protože kvůli bezpečnostním hrozbám neustále vycházejí nové aktualizace systému a jiné verze zase přinášejí nejrůznější vylepšení, budeme se za vás o systém starat. Vy můžete péči o aktualizace klidně pustit z hlavy.

Když vám bude smutno, že si nevíte rady, zavolejte nám. Mluvíme vaší řečí a rádi vám pomůžeme. Českou telefonickou podporu nabízíme v balíčku bezplatně.

WordPressátor vám dá vše, co nabízí šablona Thrive. Za stejnou cenu ale přidává další užitečné funkce a služby. To vše vám dává do ruky velmi silný nástroj pro podnikání na internetu. A nejlepším způsobem, jak s takovým podnikáním začít, je skočit do něj rovnýma nohama, jako to s pomocí WordPressátoru udělala například Lucie Koubek.